נאוה בריאות ואיכות חיים בע"מ - כאב ראש והטיפול התרופתי
 
 



ליעוץ: 09-9510981

     

    
רילקסטין ® RELEXSATIN  |  בדיקת סמים  |  60 -פרוביוטיקה 6 ביליון probiotics  |  הפרעות אכילה  |  תופעות הריון  |  פרוביוטיקה  |  L – גלוטמין ( GLN )  |  גרד בקרקפת  |  גרד באיבר המין הנשי  |  עור ,מחלות עור ונגעים עוריים  |  פתרון לנשירת שיער  |  ניהול אורך חיים בריא  |   פסוריאזיס  |  טרשת נפוצה  |  העור,מחלות עור וכיצד ניתן לעזור להן ע"י טיפול נטורופתי  |  ניקוי הגוף בריפוי בתזונה  |  אלומיניום  |  קרקפת שומנית  |  הקשר בין בדיקת שיער לגילוי מתכות כבדות, למחלת הסרטן  |  תזונה לנשים הרות ומניקות  |  הקשר בין בדיקת שיער למחלת הסרטן  |  מערכת חיסון חזקה עם מערכת עיכול בריאה  |  הקשר בין בדיקות שיער להחמרת האוטיזם בילדים  |  
 

כאבי ראש והטיפול התרופתי

רקע:
כאב ראש מוגדר ככאב הנובע מעל לעיניים, אוזניים
או הצוואר העליון, לפעמים גם כאב המקרין מהגב העליון.
כאב זה, הוא אחד הכאבים הנפוצים ביותר בקרב האוכלוסייה ולהרבה אנשים הוא חוזר בתדירות גבוהה.

רוב כאבי הראש הם לא סיבה מוגדרת והם חולפים. סיבות נפוצות לכאבי הראש יכולות להיות ממתח נפשי, או פיזי, מיגרנות למיניהם, כאבי עיניים, התייבשות, רמות נמוכות של סוכר בדם, הבדלים בלחץ הדם וסינוסיטיס.

סיבות נדירות יותר ומסכנות חיים הם דלקת קרום המוח, דלקת של המוח עצמו, מפרצת(ANEURYSM -הצרות של דופן כלי דם במוח אשר גורמת להתסעפות או מעין "בלון" בתוך הגולגולת).
לחץ דם גבוה מאוד או גידול שפיר או ממאיר במוח.

סיבות נוספות יכולות להיות כאב שבא לאחר ניתוח ראש או חבלה בראש (כמו אחרי תאונת דרכים) או בקרב נשים לאחר מחזור שנובע בעיקר בשינויים בכמות ההורמונים.

טיפול:
טיפול אופייני של כאבי ראש מהזן הנפוץ שסיבותיו אינן ידועות ולא נובע מסיבה אשר מסכנת את החיים, הוא בעזרת תרופות ללא מרשם הנמכרים בכל בית מרקחת כגון: פרצטמול,אקמול, אספרין , איבופן, אדויל, נורופן,אדקס. דיפרון-אופטלגין או בעזרת שילובים של הנ"ל כמו רוקסט ודקסמול פלוס.
לפעמים הרופא ירשום תרופות הדורשות מרשם כמו: אלגוזין פורטה, פרוקסול פורטה, נקסין ואחרים.

כאשר מאובחנת מצב של מיגרנה, יכול הרופא לרשום תרופות חזקות יותר, וספציפיות כגון סרטונין אגוניסטים כמו טריפטאמן. לדוגמא: אימיטרקס, ריזלט, זומינג ורילרט. קבוצת תרופות פחות נפוצה היום היא: ארגוטאמין כמו הידרגין וקפרגוט.

היום נוירולוגים מצרפים קבוצות שונות לטיפול כמו בטה בלוקרס. לדוגמא: דרלין ותרופות נוגדות דיכאון-טריסקליות כגון: אלטרול ותרופות אנטי אפילפטיות כגון טופמקס וסודיום ולפורט כמו: דפלפט.

דיון בתרופות:

1.פרהצטמול: אקמול, דקסמול- התרופה הנפוצה ביותר בעולם כטיפול ראשוני בכאבים. הוא מוריד גם חום או הוא לא אנטי דלקתי. הוא ניתן גם בטיפולים משולבים עם תרופות אחרות.
תופעות לוואי:
הבעיה העיקרית של פרהצטמול היא פגיעה בכבד. דבר שמוחרף כאשר מעורב גם אלכוהול.
אם ידוע שהמטופל סובל מבעיה בכבד-אסורה השימוש בפרהצטמול.

2. קבוצת NSAIDS- ( קבוצת נוגדת דלקת שלא מקבוצת הסטרואידים).
כמו אספירין, איבופרופן ופרהצטמול, הם נמכרים לרוב ללא מרשם בבית המרקחת.
הם גם נוגדי חום ברובם אבל גם נוגדי דלקת. הם אינם משרים שינה או מדכאי נשימה ואינם גורמים בד"כ לחלות.


תופעות לוואי:
בעיקר פגיעה במערכת העיכול, בקיבה ופגיעה בכליות. תופעות לוואי נוספות שמיוחסת בעיקר לאיבופרופן הוא הטריגר - המפעיל לאסתמה. תופעת לוואי שהיא לא כל כך ידועה היא גרימה לרגישות העור לשמש.

3. דיפרון-אופטלגין.
אחד התרופות הנפוצות ביותר בארץ כנגד כאבים בינוניים. מוריד גם חום. באנגליה ובארה"ב ממליצים לא להשתמש בה בגלל תופעת הלוואי האפשרית שלה-דיכוי מח העצם.
לאחר דיונים רבים במשרד הבריאות בארץ, הוחלט להשאירו בשוק ללא מרשם בגלל היעילות הרבה שלה ובגלל הסיכוי הנמוך לתופעת הלוואי-למרות שהיא מסכנת חיים.
אסור להשתמש באופטלגין יותר משבוע ללא השגחה רפואית רצופה. אם מופיעים כתמים על העור, צמרמורות או כאבי גרון, יש להפסיק לקחת את התרופה מיד ולהתפנות לחדר מיון או רופא.

4.תרופות מרשם:
א. קבוצת חומרים שמכילים קודאין:
בד"כ קודאין אינו מופיע לבד כחומר נוגד כאבים אלא כתרכובות של תרופות כמו: קוד אקמול פורטה ורוקסט רגיל.

קודאין שייך לקבוצת האנלגטיה האופיאטים בעל חוזק של 8-10% ממורפין. לאחרונה , הוכנס לרשימת התרופות הדורשות מרשם כמקובל בעולם הרחב (אירופה וארה"ב).
הסיבה העיקרית לכך היה הABUSE. בקלות רבה ניתן להפיק מקודאין, מורפין והרואין סמים ,אשר גורמים לתלות. סיבה נוספת שלא להשתמש בקודאין כנגד כאב לשימוש ממושך הוא תופעות לוואי לא פשוטות כמו הזיות וגירודים בגוף, בחילות, נימנום, הרגשת יובש בפה, התכווצות אישון העין, עלייה בלחץ הדם כאשר קמים ממצב שכיבה. ישנה אפקט של תלות והצורך לעלות במינון ע"מ להשיג אותו אפקט של נוגד כאבים. במקרים קשים, יכול להתפתח בשימוש ממושך במינונים גבוהים, מצב המסכן חיים כמו דיכוי נשימתי.

ב. קבוצת חומרים שמכילים פרופוקסיפן:
בארץ מוכר כתרופה בשם: אלגולזין פורטה, פרוקסול פורטה, ורוגען. הוא לא מפריע לכבד אלא בתרכובת עם אספירין ואו פרהצטמול שייך לקבוצת האופיאטים , יותר חזק כנוגד כאב מאספירין.
דורש מרשם מרופא וכמו קודאין בתופעות הלוואי שלה.
הטווח הטרפויטי( הטווח בין היכולת לגרום להקלת כאב לבין הטווח לגרום לתופעות לוואי) הוא קטן יחסית ולכן מהר מאוד יכול להתפתח תלות ותופעות לוואי לא רצויות.

ג. קבוצת החומרים המכילים ארגוטאמין.
מוכר בארץ בתרופות כמו טמיגרן, הידרגן וקפרגיט. עד לאחרונה היה הקו הראשון לטיפול במיגרנה לפני פיתוח התרופות החדשות. פועל במנגנון סרטונין, להורדת כאב. הבעיה של התרופות הללו, שהם לא ספציפיות , לא יחודיות ולכן תופעות הלוואי שלהם. לדוגמא: עליה בלחץ הדם, פגיעה במערכת העיכול-עצירות והחמרת מצב של אי מתן שתן.
בנוסף, יכול להתפתח מצב של תלות וניתן להפיק ממנו גם את הסם LSD.
השימוש בו היום הוא לטווח קצר ככל שאפשר במצב של כאב אקוטי.

ד. האגוניסטים- המפעילים של סרטונין-טריפטופנים.
כוללים קבוצה גדולה של תרופות שפותחו לאחרונה להקל על מיגרנות כמו: אימיטרקס, ריזלט, זומינג, רילרט. גורמים לכיווץ כלי דם במוח ושחרור של חומרים אנטי דלקתיים.
הם פועלים בעיקר במנגנון הסרטונין במוח ובכלי הדם ההיקפים בגוף.
תופעת הלוואי העיקרית הוא ששימוש ממושך בהם גורם להחרפה בתדירות המיגרנות.
תופעה נוספת נקראת- תסמונת הסרטונין- שהיא הפעלת יתר של מנגון הסרטונין, שיכול להתרחש כאשר נלקחת מנה גדולה מידי של תרופה סרוטוניאית או שילוב של כמה תרופות בעלות אותו מנגנון (תרופות נוגדות דיכאון, תרופות להפסקת עישון, תרופות להרזיה).
תרופות מפעילות סרטונין הם בטוחות לשימוש ומאוד יעילות.


5. תרופות צמחיות

א. חרצית ריחנית
ניתן גם כמניעה וגם כטיפול בדרך הטובה ביותר-מתחת ללשון.
הבעיה העיקרית היא שלא נעשה שום מחקר מדעי שמקובל על עולם הרפואה שמדגים מהו החוזק הנחוץ להשגת האפקט הרצוי. בעיה נוספת היא סטנדריזציה , איך לקבועאת כמות החומרים הפעילים בתוך הצמחים ע"מ לקבוע מינון וחוזק. ישנה רבגוניות בתנאי גידול ובאקלים אשר משפיע על כמות החומרים הפעילים.

ב. קניבס- חשיש.
לאחרונה כחלק מטיפול לחולה סרטן סופניים להקלה על הכאבים. ישנם מחקרים שבו הראו קשר גם להקלה על כאבי ראש חריפים. כידוע בישראל נחשב הקניבס כסם ולא ניתן לרכושו בבית מרקחת , אפילו כנגד מרשם רופא ולכן הטיפול כיום נשאר בגדר תיאוריה בלבד.

נכתב ע"י קופלין לורנס
רוקח קהילתי.
מקבוצת "שרמ-פארם"
שירות רוקחים מקצועים.

 

 

 

 

         

המידע באתר זה אינו מהווה התוויה רפואית ו/או תחליף לכל טיפול תרופתי ו/או התייעצות עם רופא מטפל, בכל מקרה של בעיה רפואית יש לפנות לרופא מטפל.
    סליקה מאובטחת באמצעות:
PAYPAL
לייבסיטי - בניית אתרים